Verkopen van uw eigendom

A.L. Real Estate zorgt voor een snelle en zorgeloze verkoop

U overweegt om uw eigendom te verkopen?

Indien u overweegt om uw villa, huis, appartement, opbrengsteigendom, garage of grond te verkopen, heeft u wellicht heel wat vragen over hoe dit proces in zijn werk gaat. A.L. Real Estate wil je graag op een persoonlijke en professionele manier begeleiden in dit proces. Hieronder zetten we de belangrijkste stappen op een rijtje:

Verkopen

U heeft beslist om uw eigendom te verkopen. Dit is een grote stap waarbij we u graag begeleiden.

Kennismakingsgesprek

Nadat u heeft beslist om uw eigendom te verkopen, maken we graag tijd voor een persoonlijk gesprek. Tijdens dit gesprek luisteren we naar uw verwachtingen en wensen. Welke meerwaarde kan A.L. Real Estate bieden en hoe gaan we te werk? Dat bespreken we graag met u tijdens een lekker kopje koffie.

Gratis waardebepaling

Tijdens een uitgebreid plaatsbezoek wordt er een vrijblijvende schatting gemaakt van uw eigendom. Om een correcte en realistische schatting te verkrijgen, wordt er rekening gehouden met verschillende factoren zoals het aanbod van de huidige markt, ligging, oppervlakte, staat, afwerkingsgraad... Deze schatting is gratis en volledig vrijblijvend.

Dossier

Van zodra u de verkoop van uw eigendom toevertrouwt aan A.L. Real Estate, starten we met het samenstellen van uw dossier. Alle nodige en wettelijke documenten worden voor u opgevraagd (bodemattest, energieprestatiecertificaat, stedenbouwkundige inlichtingen…) zodat u zich niet moet bezighouden met enig papierwerk.

Foto's

Om uw pand visueel sterk in beeld te brengen, laten wij steeds een professionele fotograaf foto’s nemen van uw eigendom zodat de positieve punten van uw eigendom extra in de verf gezet worden. Deze service wordt u gratis aangeboden.

In de kijker

Na het nemen van de foto’s, starten we met de publiciteit. Uw eigendom wordt via verschillende kanalen in de markt geplaatst. Wij plaatsen publiciteitsborden, adverteren online op verschillende vastgoedwebsites, sturen gerichte mails naar een vast klantenbestand…

Eén aanspreekpunt

U heeft tijdens het verkoopproces slechts 1 aanspreekpunt. Lize van A.L. Real Estate staat in voor de persoonlijke opvolging van uw dossier. Zij zal op een transparante manier communiceren en systematisch feedback geven. Zij begeleidt je tijdens de verkoop van A tot Z. Je kan haar steeds telefonisch of per mail bereiken.

Geschikte kandidaat

Zodra er een bod wordt uitgebracht, zullen wij dit bod met u bespreken en onderhandelen met de kandidaat-koper indien nodig. Naast een correcte prijs zijn er nog verschillende andere aspecten waar we eventueel rekening mee dienen te houden zoals bijvoorbeeld een opschortende voorwaarde. Zodra de onderhandelingen zijn afgerond en we een geschikte koper hebben gevonden, starten we met het opmaken van een waterdichte verkoopovereenkomst zodat u zorgeloos kan ondertekenen.

Akte

Om het dossier volledig af te ronden, dient u nog de authentieke akte te ondertekenen bij de notaris. A.L. Real Estate zal u ook begeleiden tijdens deze laatste fase van de verkoop.

A.L. Real Estate na verkoop

A.L. Real Estate blijft ook na de verkoop van uw eigendom ter beschikking. U kan steeds bij ons terecht met al uw vragen, feedback of voor een gezellige babbel.

Op elke vraag een antwoord

Vaakgestelde vragen over verkopen

Zorg er ten eerste er voor dat je voldoende geïnformeerd bent over het pand dat je wenst aan te kopen. Bekijk het bodemattest, de elektrische keuring, EPC … zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Een bod uitbrengen doe je best schriftelijk zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan. Je vermeldt hoeveel het bod bedraagt, over welk pand het gaat (adres), de geldigheidsduur van je bod, wie het bod doet (natuurlijke persoon/rechtspersoon) en eventueel een opschortende voorwaarde indien dat van toepassing is. Van zodra de verkoper akkoord is met je bod, ontstaat de koop omdat er een akkoord is over de prijs en de zaak (de woning).

Een opschortende voorwaarde heeft als doel om reeds een overeenkomst af te sluiten tussen de partijen, ook als er nog een onzekere factor aanwezig is. Het is belangrijk dat een opschortende voorwaarde niet afhangt van de wil van één van de partijen. Deze moet steeds afhankelijk zijn van een onzekere gebeurtenis. Bijvoorbeeld: een koppel wenst een woning aan te kopen onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een hypothecaire lening van de aankoopprijs van de woning bij de bank. Indien de bank de lening toestaat, dan is de opschortende voorwaarde gerealiseerd en dan gaat de overeenkomst door. Indien het koppel geen lening krijgt, dan zal de verkoop niet plaatsvinden.  

Het verkopen van een woning is een zeer belangrijke gebeurtenis die je niet dagelijks doet. Veel verkopers twijfelen of ze hun woning wel zouden verkopen via een vastgoedmakelaar. Welke meerwaarde kan deze bieden? We sommen de belangrijkste voordelen op:
  • Het verkopen van een woning is een complexe materie en er zijn heel wat wettelijke verplichtingen als verkoper. Je dient tal van attesten aan te vragen en je moet de koper grondig informeren over de woning. Indien je met een makelaar werkt, dan neemt deze al deze administratieve taken op zich en informeert hij de kandidaat-kopers grondig over het pand. Hij doet alle bezoeken in jouw plaats waardoor jij veel tijd bespaart.
  • Daarnaast heeft een makelaar een grondige kennis van de vastgoedmarkt door zijn opleiding en ervaring, waardoor hij een juiste vraagprijs kan bepalen.
  • Verder lanceert een vastgoedmakelaar je pand op verschillende kanalen. Om een zo breed mogelijk publiek aan te trekken, beschikt hij vaak over een vast klantenbestand dat aangesproken kan worden om zo spoedig mogelijk de geschikte koper te vinden.
  • Tot slot bemiddelt de vastgoedmakelaar ook tussen de koper en verkoper tijdens de prijsonderhandelingen om zo snel mogelijk tot een overeenkomst te komen. Daarna maakt de vastgoedmakelaar een waterdichte verkoopovereenkomst op zodat beide partijen zorgeloos kunnen ondertekenen.

Bij de verkoop van een onroerend goed dient er steeds een bodemattest aanwezig te zijn dat informatie verschaft over de bodemkwaliteit. Dit attest zal vermelden of er eventueel sprake is van een risicogrond of niet.

Een risicogrond is een grond waarop vervuilende activiteiten worden of werden uitgevoerd. Het is een grond waarop een risico-inrichting gevestigd is of was. Hierdoor is de grond mogelijk verontreinigd en men wil de koper/nieuwe eigenaar hierover informeren. Een voorbeeld van een risico-inrichting is een grond waarop vroeger een tankstation heeft gestaan.

Bij de verkoop van je woning dienen er verschillende attesten aanwezig te zijn:

  • Keuring van de elektrische installatie
  • Stedenbouwkundig uittreksel
  • Bodemattest
  • Kadastraal plan
  • Energieprestatiecertificaat (EPC)
  • Watertoets (overstromingsgebied …)
  • Postinterventiedossier indien de woning werd gebouwd/gerenoveerd door een aannemer na mei 2001
  • Certificaat voor de stookolietank indien de woning wordt verwarmd op mazout

Indien je een onderhandse verkoopovereenkomst ondertekend voor de aankoop van een woning, dan is deze wel degelijk bindend. Er is namelijk een akkoord tussen koper en verkoper over de zaak (de woning) en de prijs.

Klaar om uw eigendom samen met ons te verkopen?

Vraag een gratis waardebepaling aan.